![]() |
![]() | ||
![]() | |||
| |||
Drodzy Internauci!Wśród użytkowników polskiej sieci realizujemy badanie Megapanel PBI/Gemius. Wsparliście nasz projekt badawczy wypełniając kwestionariusz badania, część z Was zainstalowała również program netPanel. Wypełniając kwestionariusz badania podaliście swój adres e-mail i wyraziliście zgodę na przesyłanie Wam informacji dotyczących badania Megapanel PBI/Gemius. Przypominamy, że celem badania jest zebranie informacji na temat polskiej społeczności internetowej, określenie profilu użytkowników internetu, intensywności korzystania z sieci globalnej, a także stworzenie rankingu najbardziej popularnych stron www. Informacje o odwiedzanych stronach internetowych otrzymujemy dzięki wspomnianej wyżej aplikacji netPanel. Dziś dostajecie do rąk specjalne wydanie Biuletynu, który co tydzień wysyłamy do uczestników badania Megapanel PBI/Gemius. Tym razem Biuletyn wysyłamy zarówno do osób, które uczestniczyły w badaniu jak i do tych, które wypełniły kwestionariusz badania, ale nie zdecydowały się na zainstalowanie programu netPanel. W tym specjalnym wydaniu Biuletynu pragniemy Was poinformować o nowym Konkursie dla uczestników badania - Panelistów - z wyjątkową nagrodą główną! Zamieszczamy również wywiad z Małgorzatą Wołejko, Kierownikiem Działu Realizacji Badania Megapanel PBI/Gemius, który przybliży zagadnienia dotyczące badania panelowego. Osoby, które należały do naszego Panelu badawczego (czyli miały zainstalowany program netPanel) wiedzą, że regularnie organizujemy konkursy dla uczestników badania. W naszych konkursach do tej pory można było wygrać między innymi: aparaty cyfrowe, monitory LCD, myszki optyczne. W Konkursie, który organizujemy tym razem, nagrody - główna i pocieszenia - są cenniejsze niż zwykle. Nagrodą główną jest samochód! Aby wygrać w naszym Konkursie, wystarczy uczestniczyć w badaniu przez minimum trzy miesiące (musi dojść przynajmniej jeden sygnał z zainstalowanego programu netPanel o Waszej aktywności w ciągu każdego miesiąca) i odpowiedzieć na pytania konkursowe. ![]() Ci z Was, którzy wypełnili kwestionariusz badania, ale nie zainstalowali netPanelu, mogą to jeszcze zrobić. Należy tylko pobrać wersję instalacyjną programu, wpisując w okno przeglądarki: http://www.netpanel.gemius.pl/netpanel. Pamiętajcie o tym, by w formularzu na stronie z pobraniem programu, wpisać ten sam adres e-mail, na który otrzymaliście ten Biuletyn (czyli ten adres, który wpisaliście w kwestionariuszu badania). "Samochodową" edycję Konkursu rozstrzygniemy w styczniu. Zadzwonimy do kilkunastu wytypowanych przez komputer osób w weekend do trzech razy w ciągu dnia między godz. 9.00 a 22.00 i zadamy pytania konkursowe z puli 33 pytań. Liczba pytań będzie zależeć od tego, jak długo z nami jesteście. Każdy miesiąc aktywności netPanelu to jedno pytanie mniej. Pytania będą miały formę zamkniętą: należy odpowiedzieć "tak" lub "nie". Potem obliczymy, na ile procent pytań odpowiedzieliście prawidłowo. Ten, kto będzie miał najmniej błędów, wygrywa samochód. Gdyby ten sam wynik uzyskało kilka osób przewidzieliśmy także dogrywkę. Finalistom zadamy po 20 pytań, aby wyłonić zwycięzcę. Atrakcyjne nagrody pocieszenia będziecie mogli wybrać z puli nagród w kolejności ustalonej na podstawie wyników. O wynikach zostaniecie powiadomieni telefonicznie oraz e-mailem. Formularz zgłoszeniowy do Konkursu, który dotyczy edycji miesięcznej październikowej i listopadowej oraz specjalnej edycji "samochodowej", wyświetlony będzie przez program netPanel podczas korzystania z internetu. Do formularza należy wpisać imię, nazwisko, adres zamieszkania i adres e-mail, numer telefonu (prosimy o numer komórkowy, gdyż łatwiej nam się będzie z Wami skontaktować), oraz zgodzić się na przetwarzanie danych osobowych (wykorzystamy je tylko do rozstrzygnięcia Konkursu). Samochód mogą również wygrać osoby, które nie ukończyły 18 lat. Nagrodę odebrać musi jednak osoba pełnoletnia, na przykład rodzic lub prawny opiekun. Pełen regulamin Konkursu dostępny jest w siedzibie Gemius SA. oraz na stronie http://www.megapanel.pl/?kategoria=7#5. Życzymy wygranej w Konkursie i zapraszamy do przyłączenia się do naszego Panelu! Jeśli nie wiecie, co to jest panel badawczy lub też
interesują Was dodatkowe informacje o tego typu badaniach, zapraszamy do
przeczytania zamieszczonego poniżej wywiadu.
O panelach badawczych rozmawiamy z Małgorzatą Wołejko, Kierownikiem Działu Realizacji Badania Megapanel PBI/Gemius. Kiedy rozdawaliście koszulki z napisem: "Tak. Jestem Panelistą", wielu ludzi pisało w mailach, że musieli tłumaczyć znajomym, co to jest panel badawczy. Zatem co to jest panel badawczy? - Panel to grupa osób, uczestniczących w badaniu przez dłuższy czas, stanowiących miniaturę społeczeństwa. Zachowania tych osób traktowane są jako reprezentatywne dla całego społeczeństwa. Ten typ badania umożliwia dokonanie porównania zachowań w czasie, dla tej samej grupy. Dzięki temu możemy na przykład powiedzieć, że latem osoby rzadziej korzystają z internetu, niż zimą. Badania panelowe nie są więc czymś wyjątkowym? - To dość rzadka metoda. Badań panelowych jest w Polsce kilka, może kilkanaście. Ten typ badań jest wyjątkowo cenny, ponieważ informacje z nich uzyskiwane zbierane są systematycznie, w regularnych odstępach czasowych, od właściwie tej samej grupy osób. Pozwala to na obserwacje zmian zachodzących w społeczeństwie. Nasze badanie jest jednym z największych tego typu w Polsce. W badaniu uczestniczy ponad 18 tysięcy aktywnych Panelistów. Co, oprócz internetu, bada się w ten sposób? - Jest panel gospodarstw domowych Głównego Urzędu Statystycznego. W ten sposób szacuje się budżety, zadłużenie, oszczędności i wydatki polskich rodzin. To dość duży panel, w 2003 roku objął rocznie ponad 32 tysiące gospodarstw. Każde z nich bierze jednak udział w badaniu przez miesiąc. Dłuższa aktywność byłaby zbyt obciążająca dla badanych osób, bo każdy wydatek w gospodarstwie, każdy przychód, każda inwestycja musi być skrupulatnie notowana w specjalnej "książeczce budżetowej". W prowadzonych przez nich dzienniczkach musi znaleźć się każdy zakupiony produkt, nawet najdrobniejszy. Zanotowana musi być cena towaru, jego waga, miejsce zakupu. Dzięki temu panelowi, GUS może określić, na przykład, ile pieniędzy wydaje się w polskich domach na jedzenie, środki czystości czy na rozrywki, dowiadujemy się tez, czy Polacy chętniej wydają pieniądze w supermarketach, czy też w małych sklepikach. Badania panelowe służą także mierzeniu oglądalności programów telewizyjnych... - Tak, takie badania przeprowadza TNS OBOP i AGB Polska. Tu obowiązki panelistów są mniejsze niż w badaniach GUS. Aktywność każdego z nich rejestruje specjalne urządzenie, zwane telemetrem. Osoba, która bierze udział w badaniu, zasiadając przed telewizorem przyciska odpowiedni guzik na oddzielnym pilocie. Badania te wymagają jednak większego poświęcenia panelistów; muszą się oni zgodzić na wizytę technika, który montuje telemetr na telewizorze. Nasze badanie - Megapanel PBI/Gemius - jest niezwykle mało wymagające od uczestników porównaniu do innych badań panelowych. Nie montujemy niczego na telewizorach, nie żądamy zapisywania w dzienniczku ani dokonywanych zakupów, ani adresów odwiedzanych stron. Po wypełnieniu kwestionariusza badania, prosimy tylko o zainstalowanie programu badawczego netPanel i regularne logowanie osoby korzystajacej z Internetu. Jakie informacje można uzyskać z Waszego panelu? - Paneliści, w zależności od wieku, płci, wykształcenia i wielu innych czynników, przyporządkowani są do różnych grup. System, którego używamy, pozwala na przykład stwierdzić, że młodsi ludzie częściej interesują się grami on-line. Starsi zaś chętniej czytają w internecie prasę. A co z tego mają Paneliści? - Mam nadzieję, że mają poczucie uczestniczenia w czymś ważnym. Sami tak właśnie się czujemy, organizując Panel. Dbamy też o to, by co pewien czas organizować Konkurs z coraz bardziej wartościowymi nagrodami. Z przyjemnością mogę poinformować, że zwycięzca kolejnego Konkursu otrzyma od nas samochód. Cenne są też nagrody pocieszenia - można wygrać na przykład zmywarkę do naczyń, kuchenkę mikrofalową, monitory LCD, roboty kuchenne i odtwarzacze MP3. 18 tysięcy osób to dużo jak na takie badania? - Duży panel jest niezwykle potrzebny, bo rozproszenie witryn jest duże. Stacji telewizyjnych odbieranych w Polsce jest ok. 200, zaś tylko w polskim internecie funkcjonuje ponad 10 tysięcy witryn, które odwiedzili Panelisci. Im mniejszą witrynę obserwujemy, tym obszerniejszy panel jest potrzebny do tego, by prawidłowo określić, jak wizyty naszych Panelistów przekładają się na wizyty wszystkich użytkowników sieci. Niełatwo jest chyba utrzymać kontakt ze wszystkimi Panelistami? - Technicznie nie jest to skomplikowane, bo cały system kontaktów i budowania relacji zorganizowaliśmy, gdy startowaliśmy z badaniem... Teraz kontakt sprawia nam więcej przyjemności, niż kłopotów. Kontaktujemy się mailowo lub telefonicznie, gdy zachodzi taka potrzeba. Paneliści okazują nam zaufanie, piszą o rozmaitych sprawach, także osobistych, czują się za badanie odpowiedzialni, a także zadają pytania na przykład o to, czy jakieś ich zachowanie nie wpłynie na wiarygodność wyników, uprzedzają, gdy wybierają się na dłuższy wyjazd. Zachwyca nas i urzeka taki stosunek Panelistów do nas. Kiedy patrzę na to z perspektywy, za jeden z największych sukcesów uważam właśnie to, że po prostu lubimy się z Panelistami. Dziękuję za rozmowę! Codziennie dostajemy od Panelistów kilkadziesiąt listów. Zachęcamy do przeczytania jednego z nich. Jest to szczególny list, który zgodnie z życzeniem autorki "posyłamy w świat". Witam! To my dziękujemy za ten niezwykły list. Nie sądziliśmy, że wygrana w naszym konkursie może aż tak zmienić nastawienie do życia. Pozdrawiamy Was serdecznie. Na listy od Was czekamy pod adresem netpanel@gemius.pl Zespół netPanel Gemius SA W odpowiedzi na sugestie zawarte w mailach od Państwa, oferujemy możliwość subskrypcji e-biuletynu w formacie tekstowym zamiast HTML. Jeżeli bardziej odpowiada Państwu wersja tekstowa, proszę wypełnić formularz na stronie http://netpanel.gemius.pl/d/t.php. Gdyby zdecydowali Państwo, że rezygnują z otrzymywania od nas informacji, bardzo proszę o wypełnienie formularza na stronie http://netpanel.gemius.pl/d/d.php. Cytowanie treści i publikowanie danych zawartych w niniejszym
biuletynie możliwe jest jedynie za zgodą PBI Sp. z o.o. i Gemius
SA. | |||
![]() |
|||
![]() |